Hisz-e a zsidó vallás a túlvilágban? A halál utáni élet kérdése nem a legismertebb téma a zsinagógákban. Sokan azt mondják, azért vagyunk itt, hogy ezzel a világgal foglalkozzunk. Ami utána jön, az az Ö-való dolga.
Mégis, a zsidóság hitének egyik alapja a túlvilágban (olám hábá) való hit. Ami tulajdonképpen következménye annak, hogy I-ten igazságogsan irányítja a világot. Ugyanis sokszor azt látjuk, hogy az igaz embereknek rossz, máskor a gonosz embereknek jó. Hagyományunk válasza: „a micvák jutalma nem ezen a világon van” (Kidusin 39b).
Amikor József felfedi magát testvérei előtt, a testvérek teljesen össze vannak zavarodva. Eddig azt gondolták, jól tették, hogy eladták Józsefet, mert hatalomra akart törni, ahogy az az álmaiból is látható. Azáltal, hogy felfedte magát, kiderült, hogy valójában az álma azt mutatta, hogy az Egyiptomban megszerzett magas pozícióját használja arra, hogy ellássa családját az éhínség éveiben. A Midrás (Berésit Rábá 93,10) ezt az eseményt így kommentálja: „oj lánu mijom hádin, oj lánu mijom hátocháchá”, azaz „jaj nekünk az ítélkezés napján, jaj nekünk a feddés napján”. Ez alapján azt mondják, hogy a mi megszégyenülésünk a túlvilágon nagyobb lesz mint a testvérek megszégyenülése József előtt, amikor felfedte magát.
Ezen midrás segítségével kaphatunk egy kis racionális betekintést a misztikusnak látszó túlvilágba. Ahogyan József a testvérek előtt felfedte az igazságnak egy kis szeletét, amit ők nem ismertek, ugyanúgy mi is a túlvilágon majd jobban fogjuk érteni saját magunkat, feladatunkat, és hogy mit is kellett volna csinálnunk. Ez okozza a megszégyenülést: „hogy erre eddig nem jöttem rá!”
De aggodalomra semmi ok. Ma, amíg még élünk, tehetünk azért, hogy ezt elkerüljük. Ahogy az Atyák tanításai mondja (Ávot 4,21): „Ez a világ előcsarnokhoz hasonlít az eljövendő világ előtt. Készítsd magad elő az előcsarnokban, hogy beléphess a palotába!” I-ten ugyanis igazságos, nem kér rajtunk számon semmi olyasmit, amire ne lennénk képesek. József testvérei is kis utánajárással, megfontolással, jóindulattal rájöhettek volna, hogy József nem akar semmi rosszat. Ugyanúgy mi is, azáltal, ha a valóság minél pontosabb és szélesebb körű megértésére törekszünk, tisztábban át tudjuk látni, hogyan döntsünk helyesen.