âHĂĄrom dolgon ĂĄll a vilĂĄg: a TĂłrĂĄn, a szolgĂĄlaton ĂŠs a jĂłcselekedeteken.â - Ăgy ĂĄll a PirkĂŠ Ăvotban (1,2), az AtyĂĄk tanĂtĂĄsaiban. A zsidĂł hagyomĂĄnyban minden szĂĄm jelentĂŠst hordoz. A hĂĄrmas szĂĄm megfeleltethetĹ a hĂĄrom ĹsapĂĄnak, akik hĂĄrom tulajdonsĂĄgot az elkĂŠpzelhetĹ legmagasabb szintre fejlesztettĂŠk: ĂbrahĂĄm a cheszed, azaz adĂĄs, vendĂŠglĂĄtĂĄs tulajdonsĂĄgĂĄt (vĂś. jĂłcselekedetek), IzsĂĄk a gevurĂĄ, azaz odaadĂĄs, ĂśnfelĂĄldozĂĄs tulajdonsĂĄgĂĄt (vĂś. szolgĂĄlat), mĂg JĂĄkob az emet, azaz igazsĂĄgkeresĂŠs, kĂvĂĄncsi, nyitott tanulĂĄs tulajdonsĂĄgĂĄt (vĂś. TĂłra). Fontos megjegyezni, hogy mindhĂĄrman mindhĂĄrom tulajdonsĂĄgban magasan felette jĂĄrtak az ĂĄtlagnak, tehĂĄt nem arrĂłl van szĂł, hogy ĂŠn pĂŠldĂĄul tudnĂĄm gyakorolni a cheszed tulajdonsĂĄgĂĄt jobban mint JĂĄkob! MĂŠgis, minden embernek megvan a sajĂĄt tulajdonsĂĄga, sajĂĄt dimenziĂłja, amit mĂĄr csak azĂŠrt is jĂł tudni, mert ezen keresztĂźl ĂŠrthetjĂźk meg, hogy mi az a terĂźlet, amiben kiemelkedĹ teljesĂtmĂŠnyt tudunk nyĂşjtani.
Hogyan kapcsolĂłdik ez a mostani hetiszakaszhoz? A hetiszakasz tĂŠmĂĄja a pusztai HajlĂŠk, a MiskĂĄn ĂŠpĂtĂŠse. A belsĹ sĂĄtorban hĂĄrom kĂźlĂśnleges szimbĂłlum foglalt helyet: a sulchĂĄn (asztal), a mizbĂŠĂĄch (oltĂĄr) ĂŠs a menĂłra (gyertyatartĂł). Ezek Ăgy, ebben a sorrendben szintĂŠn megfeleltethetĹek a hĂĄrom ĹsapĂĄnak ĂŠs a hĂĄrom tulajdonsĂĄgnak. A sulchĂĄnon mindig ott volt a szĂnkenyĂŠr, ez jelkĂŠpezi ĂbrahĂĄmot, akinek az asztala mindig terĂtve volt az arra jĂĄrĂł vĂĄndorok elĹtt. A mizbĂŠĂĄch, az oltĂĄr az, ahol az ĂĄldozati ĂĄllatokat levĂĄgjĂĄk, ez emlĂŠkeztet IzsĂĄkra, aki kĂŠsz volt arra, hogy apja felĂĄldozza Ĺt. A menĂłra fĂŠnye pedig a TĂłra, a tanulĂĄs megvilĂĄgĂtĂł erejĹą hatĂĄsa, ami megfelel JĂĄkob ĂĄllandĂłan elmĂŠlyĂźlt igazsĂĄgkeresĂŠsĂŠnek.
A MiskĂĄn, a pusztai HajlĂŠk az, ami a szentsĂŠget a vilĂĄgban szĂĄmunkra is kĂŠzzelfoghatĂłvĂĄ teszi. Ăgy ez a hĂĄrmas szimbolika az, amin keresztĂźl egy mĂŠlyebb, pontosabb megĂŠrtĂŠst nyerhetĂźnk arrĂłl a hĂĄrom dologrĂłl, amin a vilĂĄg ĂĄll. Az egyik ezek kĂśzĂźl sokak szĂĄmĂĄra nehezen ĂŠrthetĹ: a TĂłratanulĂĄs, amit a fizikai vilĂĄgban a gyertyatartĂł, a menĂłra jelkĂŠpez. SzĂĄmos kifejezĂŠsĂźnk van, ami a tudĂĄst vilĂĄgossĂĄghoz hasonlĂtja. Ha valamit megĂŠrtettĂźnk, azt mondjuk: âvilĂĄgos!â, ha nem, akkor âsĂśtĂŠtben tapogatĂłzunkâ. Aki nagy megĂŠrtĂŠsre tett szert, az âmegvilĂĄgosodottâ, aki nem sok mindent ĂŠrt, annak a fejĂŠben nagy a âsĂśtĂŠtsĂŠgâ. Bizonyos szempontbĂłl ez nem vĂŠletlen, a fizikai vilĂĄgot a szellemi mintĂĄjĂĄra teremtette a MindenhatĂł.
Minden zsidĂł tanulĂĄs csĂşcspontja a chidus, az ĂşjdonsĂĄg megtalĂĄlĂĄsa. Ez az az ĂŠrzĂŠs, amit a kĂŠpregĂŠnyek vilĂĄgĂĄban az ember feje fĂślĂśtt kigyulladĂł izzĂłlĂĄmpĂĄval szoktak ĂĄbrĂĄzolni. Amikor fĂŠny gyĂşl a fejben, az ĂŠrthetetlennek tĹąnĹ, kesze-kusza vilĂĄg egy Ăşjabb kis rĂŠszlete vĂĄlik vilĂĄgossĂĄ, lĂĄthatĂłvĂĄ. A TĂłra szĂłt arĂĄmi nyelven Ăşgy hĂvjuk: orĂĄjtĂĄ, azaz fĂŠnyessĂŠg. Az elmĂŠlyĂźlt tanulmĂĄnyozĂĄs fĂŠnyessĂŠget gyĂşjthat az ember fejĂŠben.